STÄNG

Kontakta oss

Salesgroup Stockholm AB

Tegnérlunden 6

113 59 STOCKHOLM

08-26 20 00

info@salesgroup.se
Skicka mail

Spontanansökan

Vi hjälper dig att hitta rätt. Vi utgår alltid ifrån dina personliga önskemål och förutsättningar när vi hjälper dig till ditt drömjobb. Ladda upp ditt CV så kontaktar vi dig för en första intervju.

Registrera CV
novawork-logo

Behöver du hjälp med bemanning? Gå till vår systerssite så får du veta mer!

Gå till hemsidan

Jag vill veta mer om era tjänster:

Artiklar

Hur blir man chefen som folk vill arbeta för?

I vår värld finns det chefer och så finns det ledare. Chefen blir tillsatt och rollen är ofta formell där både förväntningar och ansvar är på förhand definierade. Detta leder många gånger till att omgivningen uppfattar chefen som en kravställare, någon som ofta använder rädsla som sitt främsta verktyg för att motivera sin personal.

Ledarens roll är inte lika formell. Han eller hon har blivit utsedd av sin personal till följd av omgivningens syn på personen. För att nå de resultat du vill, eller förväntas göra, måste du lyckas med konststycket att kombinera chefs- och ledarrollen.

HUR BLIR MAN CHEFEN SOM FOLK VILL ARBETA FÖR?

Föga överraskande visar forskning att en av de främsta anledningarna till att människor väljer att byta arbetsgivare är dåligt ledarskap. Personer som upplever ett missnöje med sin chef är också mer stressade och olyckliga, även utanför arbetet.

Förenklat kan man säga att chefskap handlar om att säga till personalen vad som skall göras, sätta upp regler (och se till att dessa efterföljs = kravställaren) medan ledarskap handlar om att få personalen motiverad att följa det man har kommit överens om.

Hur blir man då chefen som folk vill arbeta för? Bortsett från att använda sunt förnuft, vara ett gott föredöme och behandla människor så som du själv vill bli behandlad handlar mycket om hur du inspirerar och kommunicerar med din personal.

Att förmedla sin bild av framtiden, verksamhetens mål och resan dit är A och O för en chef eller ledare. Trots detta hör jag varje vecka av människor jag träffar i mitt yrke att företaget de arbetar för saknar en vision. I vissa fall är visionen till och med kommunicerad i monetära mål (vilket i min värld ”bara” är effekten av det arbete man gör). Allt för många säger sig även sakna tydliga mål, både på verksamhets- och individnivå. I andra fall är målen så luddiga att man inte klarar av att översätta de till aktiviteter som skall utföras.

Saknas tydliga mål är det svårt att veta om man har gjort ett bra arbete eller inte. Att inte veta om man gjort ett bra arbete eller att man springer i rätt riktning är demotiverande. Det blir också väldigt dyrt om man tänker på att vi människor arbetar drygt 2000 timmar per år vid heltid. Vad kostar det ditt företag att personalen springer i fel riktning?

EN LEDARE FÅR SIN OMGIVNING ATT VILJA UPPNÅ MÅL AV EGEN VILJA!

Vikten av mål för en verksamhet går inte att underskatta. Det är här du har möjlighet att gå från chefen som uppfattas som den jobbiga kravställaren till ledaren som folk följer i vått och torrt.

Istället för att bara kommunicera målet och kravställa det bör du som ledare och chef:

  • Beskriva din bild av framtiden för verksamheten
  • Måla upp RESAN dit med tydliga mål och delmål
  • Engagera din personal, ge och visa dem förtroende
  • Tydliggöra vad du förväntar dig av dem
  • Förtydliga vilken din roll i det hela är och vilket stöd de kan förvänta sig av dig som chef

Att vara en viktig och betydande del på en resa mot ett tydligt mål är både motiverande och stimulerande. Chefer och ledare som lyckas kommunicera detta på rätt sätt skapar också motiverad och engagerad personal som av egen vilja arbetar för att nå uppsatta mål.

Vem är den bästa chefen eller ledaren du har haft och varför, motivera och passa på att hylla hen!

Se fler artiklar

21_48_Salesgroup_1424

Möt Nova Work!

Efter att ha varit verksamma inom konsult- och bemanningsbranschen sedan 2016 gör vi nu en storsatsning med systerbolaget Nova Work.

21_48_Salesgroup_1574

Så framtidssäkrar du rätt

Varför är det ofta så att en rekrytering måste ha gjorts igår? Varför påbörjas en rekrytering i sista sekund med fokus på att det är bråttom...

21_48_Salesgroup_1196

Digitaliseringens framfart – så anpassar du din rekrytering

Vi hör det överallt nu, digitalisering, digital transformation, digital darwinism, industriella revolutionen 4.0, anpassa er verksamhet eller...

21_48_Salesgroup_1354

Utbildad, obildad eller bildad?

I vårt dagliga arbete med rekrytering har vi märkt att eftergymnasial utbildning är ett krav som ofta väger tungt när det är dags att anställa...

"Salesgroup visade ett personligt intresse genom hela rekryteringsprocessen och det märks tydligt att man vill att det ska gå bra för oss som företag."

Karolina Levinson

Teknisk affärsutvecklare, Multisoft