De flesta IT-/Tech-bolag har de senaste åren fått uppleva att det är svårt att hitta och attrahera rätt kompetens. Vissa företag pratar även om att det råder en akut kompetensbrist på den svenska
IT-/Tech-marknaden.
När man väl har hittat sin nya stjärna är det därför av extra vikt att se till så att er nya medarbetare både känner sig välkommen och ges bästa möjliga förutsättning att snabbt komma in i sin nya roll. Som företag har ni har även möjligheten att se till så att ni har en linjerad bild av båda parters förväntningar på varandra, något som är oerhört viktigt för att det ska bli ett bra och lyckat förhållande.
En väl definierad Onboarding-process (skriv ihop vad som bör ingå) ger båda parter rätt förutsättningar och minskar risken för att ni tvingas gå skilda vägar efter bara ett par månader.
Pandemin lärde många företag vikten av att ha en tydlig plan för hur man tar om hand och introducerar medarbetare under strukturerade former.
En bra Onboarding-process för en person som är tänkt att arbeta kommersiellt/säljande skiljer sig åt från en generell onboarding på ett par punkter. Vill du veta mer om hur ni kan säkerställa att ert nyrekryterade sälj-ess tas ombord hos er på bästa sätt? Kontakta oss så berättar vi mer!