STÄNG

Kontakta oss

Salesgroup Stockholm AB

Tegnérlunden 6

113 59 STOCKHOLM

08-26 20 00

info@salesgroup.se
Skicka mail

Spontanansökan

Vi hjälper dig att hitta rätt. Vi utgår alltid ifrån dina personliga önskemål och förutsättningar när vi hjälper dig till ditt drömjobb. Ladda upp ditt CV så kontaktar vi dig för en första intervju.

Registrera CV
novawork-logo

Behöver du hjälp med bemanning? Gå till vår systerssite så får du veta mer!

Gå till hemsidan

Jag vill veta mer om era tjänster:

Artiklar

När kärleken tar slut

En anställning är lite som ett förhållande, det börjar lite halvtrevande med att ta reda på om man är rätt för varandra, sedan gör man slag i saken och så rullar vardagen på. Likt en hel del förhållanden tar också anställningar slut. Hur ser man då till att det blir en lycklig skilsmässa? Och hur behåller man en relation som båda parter investerat tid och kraft i? Är det viktigt, och varför? Ja, säger jag, läs mer om varför!

NÄR KÄRLEKEN TAR SLUT

Guldklockans tid och äktenskap som varar hela livet blir allt mer ovanligt. De flesta byter arbete många gånger i livet. Orsakerna kan vara allt från missnöje till att man som arbetsgivare inte längre kan erbjuda önskad utveckling eller att det dök upp ett 10-poängsjobb. Vanligast bland de kandidater som vi träffar är att man upplever att man saknar tydliga mål, har en chef som man inte trivs med eller att man inte utvecklas.

GÖRA SLUT PÅ SMS?

Som rekryterare får man höra en hel del skräckhistorier om avslut som varit allt annat än lyckliga historier. Allt från att människor har blivit uppsagda på SMS till att chefer har skrikit på medarbetare som tackat för sig rakt i ansiktet. Själv har jag varit med om att en tidigare chef skickade ut ett mail till ett stort antal bolagschefer i en koncern, om att jag var uppsagd. Det var bara det att han hade glömt det här med turordningar och förhandlingar och det faktum att jag inte alls var uppsagd. Ni kan ju gissa hur förvånad jag blev när mina kollegor i organisationen började ringa och maila mig och fråga om varför jag fått sparken. Vad jag tycker om den chefen kan nog de flesta lista ut, och jag kommer aldrig att rekommendera någon att vare sig arbeta tillsammans med eller anlita hen.

Har man haft en god relation till sin arbetsplats tycker de flesta att de känns en smula jobbigt, tråkigt eller vemodigt att gå vidare samtidigt som man är uppfylld av sina kommande utmaningar. Är orsaken att man inte längre trivs brukar det snarare vara en lättnad, och ibland får man inte välja själv – arbetsgivaren ”gör slut”. Oavsett vilket är det här en utmärkt chans att skapa en ny slags relation, och en god sådan.

VI KAN VÄL VARA VÄNNER, DET KAN VI VÄL?

När någon, eller båda parter bestämt sig för att det är dags att gå skilda vägar gäller det att göra det bästa av situationen och ta tillvara på tillfället och bygga en ny relation för framtiden. Det är exakt vad man kan göra om man har en offboardingplan, något många företag tyvärr saknar.

En offboarding-plan kan till exempel innehålla rutiner för hur man lämnar tillbaka sina arbetsredskap, hur man kommunicerar ut till kollegor, kunder och samarbetspartners att medarbetaren skall sluta men en sak den alltid bör innehålla är ett s.k. exitsamtal.

EXIT

Ett exitsamtal innebär inte att man sätter sig i ett rum och någon skall ha känslan av att man måste ha koll på var just exit-skylten är. Ett exitsamtal skall präglas av möjligheten att ge varandra öppen och ärlig feedback, något som båda parter kan ha nytta av i framtiden. För dig som arbetsgivare är det också en indikator på hur din nu före detta anställda kommer att marknadsföra dig som chef och ert företag som arbetsplats ute på marknaden. Det är också ett ypperligt tillfälle att tillvarata synpunkter från medarbetaren som kan utveckla både arbetsplatsen och dig i ditt ledarskap.

Något som är viktigt att ha med sig är att en missnöjd person berättar om sin upplevelse för i snitt tio personer, men i den digitala världen går det oerhört mycket fortare att sprida sitt missnöje.  Det kan vara förödande både för dig som chef och för företaget, dessutom kommer det ge dig utmaningar den dagen du vill nyrekrytera.

TA HJÄLP!

Har anställningen avslutats just för att man har svårt att kommunicera med varandra – ta hjälp! Antingen av HR, någon annan i ledande befattning eller av en extern HR-konsult. Feedback är för värdefull för att inte tas om hand om.

VI SYNS OCH HÖRS!

De flesta branscher är små ankdammar. Förr eller senare springer man på varandra igen, och just därför är det är oerhört viktigt att fortsätta (sin förhoppningsvis goda) relation. Att behöva gömma sig under ett paraply eller byta trottoar är inte hållbart i längden.

Din medarbetare kanske blir din kund, din leverantör, din svärmor eller en dag din chef. Har du tur eller otur, beroende på hur ni avslutade er relation kanske din före detta medarbetare blir rekryterare och en dag rekryterar för ditt drömjobb. Det finns många anledningar till att ha en positiv relation.

Så kom ihåg:

  • Var beredd på att medarbetare slutar – gör en offboardingplan.
  • Ta tillvara på möjligheten att avsluta anställningen och påbörja en ny relation i ett exitsamtal.
  • Är det för känsligt att hålla i samtalet själv, ta hjälp!

Nästa gång du rekryterar se till att ha en plan och strategi för både onboarding och offboarding.

Se fler artiklar

21_48_Salesgroup_1424

Möt Nova Work!

Efter att ha varit verksamma inom konsult- och bemanningsbranschen sedan 2016 gör vi nu en storsatsning med systerbolaget Nova Work.

21_48_Salesgroup_1574

Så framtidssäkrar du rätt

Varför är det ofta så att en rekrytering måste ha gjorts igår? Varför påbörjas en rekrytering i sista sekund med fokus på att det är bråttom...

21_48_Salesgroup_1196

Digitaliseringens framfart – så anpassar du din rekrytering

Vi hör det överallt nu, digitalisering, digital transformation, digital darwinism, industriella revolutionen 4.0, anpassa er verksamhet eller...

21_48_Salesgroup_1354

Utbildad, obildad eller bildad?

I vårt dagliga arbete med rekrytering har vi märkt att eftergymnasial utbildning är ett krav som ofta väger tungt när det är dags att anställa...