Köparen har idag kunskap, styr processen och skapar chans till förhandling. Är säljarens roll därmed på väg att marginaliseras? Nej, så länge det är människor som köper så kommer det finnas läge för förhandling. Är inköpen dessutom tillräckligt komplexa behövs mänsklig expertis och rådgivning och säljarens uppgift kvarstår – att sälja och öka bolagets lönsamhet.
Hur får man som chef alla säljare att att prestera sitt bästa möjliga? En fet bonus och ett spontant – ”bra jobbat” då och då borde väl räcka gott?
Människor motiveras av olika saker beroende på erfarenhet, social status och miljö. Det finns föräldern som uppskattar fast lön och tjänstebil modell kombi. De som i första hand motiveras av personlig utveckling eller den girige puschsäljaren som går över lik i varje affär och motiveras av champagnesprut och tävlingar med pokal för ”Bästa säljare”. Det sistnämnda ser vi oftast som belöning i de juniora säljrollerna inom B2B och B2C.
Det jag konstaterar som rekryterare är att motivationen kopplad till pengar avtar i takt med att kompetensen hos säljaren ökar. Det stämmer också med vad vetenskapen kommit fram till. Det kan översättas till de psykologiska begreppen inre och yttre motivation. I en stor amerikansk metaanalys, där man mätte benägenheten att fortsätta jobba med en viss uppgift fann man bland annat att den inre motivationen framförallt är känslig för om yttre belöningar uppfattas vara kopplade till vår kompetens.
Författaren Daniel Pink skriver om just detta i sin bok – Drive. Han menar att: – ”Money kills creativity!” där han hänvisar till studier från M.I.T som visar att enkla uppgifter som inte kräver någon större hjärnverksamhet gynnas av belöningar, medan uppgifter som kräver mer tankeverksamhet och kreativitet tvärtom hämmas. Det finns dock en paradox. Betalar du inte människor tillräckligt i sitt arbete blir de inte motiverade att jobba. Så länge du betalar tillräckligt och som Daniel Pink säger ”Take the issue of money of the table” så ökar motivationen och kreativiteten. Det verkar som om vår hjärna inte kan fokusera på både belöning och uppgift samtidigt.
Som lönesättande chef måste du därför ställa dig frågan vilken typ av säljare du vill ha och vilka krav som ställs på uppgiften. Alla motiveras långt ifrån av samma saker. Vågar och klarar du och organisationen att belöna efter individens behov?
Vi startade verksamheten våren 2011 med ambitionen att bli en självklar och långsiktig rekryteringspartner för IT/Tech-företag. Vi är på många sätt fortfarande ett ungt företag men vågar efter dryga 12 år i branschen påstå att vi är vassare och har längre erfarenhet än de flesta när det kommer till IT/Tech i kombination med säljande eller ledande kompetenser.
Våra kunder och kandidater är alla unika och har alla olika förutsättningar även om de verkar i samma bransch. Därför arbetar vi rådgivande, med omtänksamhet och hög integritet. Vi hjälper våra kunder att växa oavsett om det handlar om att bygga en ny försäljningsorganisation, hitta en ny VD eller rekrytera en specialistsäljare. Läs mer nedan om våra specialistområden:
Hur kan vi hjälpa till?
Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss så snart vi bara kan.
Kom i kontakt med oss!
Oavsett om Ert företag behöver stöd med rekrytering eller andra delar inom kompetensförsörjning, vill prata om hur man utvecklar sin säljorganisation eller om Du är kandidat och vill vidare i karriären finns vi tillgängliga för ett samtal eller möte.