STÄNG

Kontakta oss

Salesgroup Stockholm AB

Tegnérlunden 6

113 59 STOCKHOLM

08-26 20 00

info@salesgroup.se
Skicka mail

Spontanansökan

Vi hjälper dig att hitta rätt. Vi utgår alltid ifrån dina personliga önskemål och förutsättningar när vi hjälper dig till ditt drömjobb. Ladda upp ditt CV så kontaktar vi dig för en första intervju.

Registrera CV
novawork-logo

Behöver du hjälp med bemanning? Gå till vår systerssite så får du veta mer!

Gå till hemsidan

Jag vill veta mer om era tjänster:

Artiklar

Digitaliseringens framfart – så anpassar du din rekrytering

Vi hör det överallt nu, digitalisering, digital transformation, digital darwinism, industriella revolutionen 4.0, anpassa er verksamhet eller se hur konkurrenterna snabbt seglar om. Detta är inte ett nytt fenomen, men det är minst sagt i ropet och har varit så det senaste året. Det pratas mycket men hur påverkar det arbetet med rekrytering?

Idag har vi det mesta i molnet, de allra flesta kan utan problem jobba där de känner för och behöver därmed inte befinna sig på ett fysiskt kontor. Många behöver inte ens ha en dator utan det räcker att ha en smartphone. Varför måste då kandidater som letar arbete sitta vid en dator för att kunna söka ett jobb? Varför tröttar vi ut kandidaterna och låter dem ägna timmar åt företagsanpassade ansökningsformulär, bifoga CV:s och specialskrivna brev när vi vet att arbetsgivarna kämpar med att hitta rätt person till rätt plats? Varför lägger vi dessa trösklar för kandidaten och, framförallt, vad säger denna process om företagets anpassning till den digitala transformationen som sker?

SOCIALA MEDIER SOM REKRYTERINGSVERKTYG

I mars 2016 kom ”Rekryteringsenkäten” från Svenskt Näringsliv där det fastslås att arbetsgivare har allt svårare att rekrytera personer med rätt yrkeskompetens eftersom de upplever att dessa personer inte finns. Det här är inget som förvånar oss som verkar inom IT-branschen, det är en välkänd utveckling som tyvärr pågått i flera år. Vad gör vi då för att attrahera och förenkla för de få kandidater som finns att faktiskt söka arbete? Varför riskera att aldrig få kontakt med dem på grund av omoderna och uttröttande ansökningsprocesser?

Sociala medier har exploderat och jag skulle våga påstå att de flesta med en smartphone är uppkopplad på någon typ av social media. Men ändå är det få företag som är närvarande i sociala medier ur ett rekryteringsperspektiv. Svenskt Näringsliv skriver i sin rapport att det är en kanal som växt något och vi kan nu se att företag som använder sociala medier som rekryteringsverktyg uppgår till 37 %. Rapporten beskriver även att andelen rekryterande företag som är nöjda med sociala medier som rekryteringsverktyg uppgår till sammanlagt 63 %. Varför använder inte fler företag sociala medier?

TÄNK UTIFRÅN ANVÄNDAREN

I den digitala transformation som pågår är arbetsmarknaden inte undantagen, jag säger därför att vi måste våga testa nya vägar och våga möta kandidaterna där de finns. Kommunikation och marknadsföring sker på sociala medier istället för via reklamblad men var har ni er rekryteringskanal? Fortfarande via hemsidan som inte är mobilanpassad?

Exponera er och orka prova nya vägar! Fundera kring följande:

  • Vilka personer är er målgrupp och var håller de till på sociala medier?
  • Rekrytera där dina användare är och på det sättet de vill. Det är kandidatens marknad just nu – anpassa er.
  • Utforma till exempel en app med ett kort test för att få ett bra urval av kandidater.
  • Kan ni låta kandidaterna visa sitt intresse med enbart sin Linkedinprofil, Facebooksida eller varför inte Instagram?

DIGITALISERA ETT STEG I TAGET

Jag råder företag att börja med en så enkel sak som att mobilanpassa sina hemsidor och anpassa sin karriärsida. Gör det enkelt för eftertraktade individer att söka ett jobb med ett knapptryck när de sitter på bussen, är i mataffären eller på cafét. Låt dem slippa fylla i långa formulär på er karriärsida som gör att alla kandidater ska passa in i en mall. Gör det enkelt. Gör det digitalt.

Se fler artiklar

21_48_Salesgroup_1424

Möt Nova Work!

Efter att ha varit verksamma inom konsult- och bemanningsbranschen sedan 2016 gör vi nu en storsatsning med systerbolaget Nova Work.

21_48_Salesgroup_1574

Så framtidssäkrar du rätt

Varför är det ofta så att en rekrytering måste ha gjorts igår? Varför påbörjas en rekrytering i sista sekund med fokus på att det är bråttom...

21_48_Salesgroup_1196

Digitaliseringens framfart – så anpassar du din rekrytering

Vi hör det överallt nu, digitalisering, digital transformation, digital darwinism, industriella revolutionen 4.0, anpassa er verksamhet eller...

21_48_Salesgroup_1354

Utbildad, obildad eller bildad?

I vårt dagliga arbete med rekrytering har vi märkt att eftergymnasial utbildning är ett krav som ofta väger tungt när det är dags att anställa...

"Salesgroup visade ett personligt intresse genom hela rekryteringsprocessen och det märks tydligt att man vill att det ska gå bra för oss som företag."

Karolina Levinson

Teknisk affärsutvecklare, Multisoft